Feb 14, 2010

bingung

aku sebenarnya banyak benda yang nak ditulis... pendapat aku.... pemahaman aku.... tapi ada benda yang aku nak bagitahu aku rasa macam perlu betul kukuh dalam ilmu tersebut baru wajar kongsikan... Sebab nanti aku dikatakan bodoh bila nak tunjuk pandai...

That's human being... mengutuk daripada mendidik...
menghukum daripada menghakim...
menuding daripada memeluk...




Ada seorang manusia... Hamba Allah... Katanya iman nya teguh... Jalan nya benar... Tapi aku tak wajar menghakimi walaupun hari2 mendengar cerita tentangnya... Ya... cerita cinta nya, cerita masa depannya, saat bahagianya, dan juga dosanya.

Kadang-kadang cemuh hati untuk mendengar, tapi ditahankan juga... Percaya atau tidak... itu no. 2... Kadang2 diceritakan betapa mudahnya dia mendapat mimpi sebagai petunjuk... Orang macam dia.... Perlu ke aku percaya...? Mungkin benar pada penghakiman aku dan mungkin salah, tapi adakah itu petunjuk dari Tuhan ataupun Syaitan itu aku persoalkan... Jikalau dari Tuhan.... Apa maksud-Nya adakah benar-benar memberi petunjuk ataupun istidraj semata-mata...

Kenapa zalim sekali penghakiman aku...? Sebabnya.... Orang macam dia.... Katanya tahu banyak benda... Bila kita perbetulkan pemahaman dia... Katanya kita nak tunjuk pandai... Bila cuba menegur dia melakukan kesalahan, katanya kita being judgemental.... Bila kita gembira... Katanya kita yang ngada-ngada... Bila kita bersedih... Disoalnya, kenapa? Cheerlah sket....

Kita ni siapa ...? Watak pembantu dalam naskhah agung dia... Cerita aku dipinggirkan... Pendapat aku ditanam jauh lebih dalam dari kubur...

Dan waktu aku tunduk bingung... Tetiba ada manusia gelakkan aku.... Dan aku masih bingung.... Aku bingung bila merasa ada orang bingung membingungkan dirinya untuk mendengar dan mentertawakan perihal kebingunganku... Aaaaaaaah....

cakapkecil:aduh... bingung...


2 mau bicara juga..:

huessnaa said...
This comment has been removed by the author.
jari je mari said...

agaklah...

aku takut gak...

takut aku yang camni kat mata omlen...