Nov 24, 2010

Tersukanlah berjalan

Menghitung kesilapan bukan bererti kita perlu berbalik pada sejarah.Mengingatkan segala rasa sakit dalam hadapi sejarah takkan mengubah apa-apa melainkan kita merawati rasa sakit itu. Rasa sakit itu mungkin akan menemani kita dalam kita merawatinya.Cara merawatinya adalah teruskan berjalan.

Teruskanlah berjalan walau banyak mana luka pun tercakar kulit terguris hati.Teruskanlah berjalan walau banyak mana simpang yang kita tempuh dan simpang yang salah itu kita dah lalui. Teruskanlah berjalan walau lenguh bagaimana pun.Teruskanlah berjalan walau banyak mana kudis kulat singgah di kaki. Tersukanlah berjalan walau hancur kasut diganti selipar walau hancur selipar tidak berganti. Tersuskan lah berjalan dalam kaki ayam yang dulu putih melepak kini melecek hitam bernanah.Yang menciptakan jalan adalah impian yang kita lakarkan dari silam kanak-kanak hingga semalam dan hari ini, kita melakar lagi impian untuk esok dan selamanya begitulah lakaran kita berpanjangan.Kita lah yang bermimpin angan-angan itu yang kita tahu betapa manisnya bila semuanya dalam genggaman.

Hidup ini bukan bersendirian, itu kata manusia budiman. Hidup manusia itu bersangkut antara manusia yang lain. Walaupun impian berbeza, yang nyata padang kita sama. Melakar kemenangan dan kegagalan dalam kenangan. Manusia sekeliling kita yang datang dalam hidup kita akhirnya melepaskan kata perjanjian kerana dia juga menlakar impian.Mencari genggaman yang lain untuk berpaut. Sama seperti kita, lepaskanlah,ucapakan 'selamat tinggal' dan teruskanlah berjalan dalam jalan yang kita ciptakan.

Banyak mana dosa yang kita tanggung dalam silam kita, kita tanggung sendiri kerana yang mereka dan yang mencipta dosa itu adalah kita. Tapi , dosa semalam biarkan jadi sejarah . Banyak manapun pahala yang kita kumpulkan, teruskanlah. Biarkan pahaal itu menghiasi jalan kita dengna menjadi permaidani baldu indah. Lupakan semalam kiat ukir ukiran indah hari ini untuk ciptaan masa depan kelak. Teruskanlah berjalan.

0 mau bicara juga..: