Jul 26, 2009

terkamjat...







Hri ini Malaysia dikejutkan dengan pemergian yasmin Ahmad yang mana bagi kita seorang pengarah filem yan g tidak pernah kering dengan idea-idea 'persepakatan dan persefahaman' dalam karya beliau. Frankly, aku amat meminati segala karya yang ditonjolkan... saya masih ingat lagi kali pertyama aku menonton RABUN dengan kakak kat 8tv... saya tertarik denagn apa yang ditonjolkan bagaimane hubungan suami isteri yang mesra walaupun telah lama menjalinkan hubungan .. time tu, rase cam i wish my parent gonna be like... Doa saya termakbul atau tidak itu lain cerita... (segan nak bgtau) .... when i go back to my school.. aku terbaca satu artikel mengenai yasmin ahmad menang anugerah untuk filem Rabun... At that time barulah saya tahu rabun was a film not just aweekend drama... dan saya mula meminati yasmin....

Setiap iklan saya minati dan jadi suatu topik untuk kami sekawan gelakkan dan ceritakan time raya lagi.... Tahun 2003 dapat tahu yasmin keluarkan filem Sepet... saya simpan poster sepet ynag saya gunting kat paper.. unfortunately, cg sains rampas poster tu... tapi takpelah citer lain... Mase saya form 4 keluar filem Gubra.. sEmua filem dia saya hanya tonton ngan vcd je... saya decide , lepas ni kalo yasmin kuarkan lagi filem, saya akan usahakan untuk pergi KL untuk tgok filem beliau.

Syukur, bila filem Mukhsin keluar saya terus pergi kl lepas PLKN semata-mata nak tgok filem tu... Layan habis, adengan Mukhsin main angin dengan tanagna dalam kereta terus jadi ingatan sampai sekarang, everytime naik kerta ke naik bas saya akan tersenyum inagtkan gerak tangan tu... Saya siap cari lagi lagu nian simone berbunyi 'ne me kitepass' lebih kuarang bunyi dia tapi saya tahu maksudnya, jangan tinggalkan daku. Dan ada satu lagi keroncong Hujan yang adibah noor nyanyi tu.. feel sesanagt...

Then Muallaf pada tahun 2008 ... Rasa cam nak ke Singapura je untuk menonton filem Muallaf tapi apakan daya.. den tak mampu.. So tgok jelah dia punya trailer kat youtube sebagai pengubat rindu dah lama rindu filem Yasmin akhirnay tahun 2009 Talentime kluar... ape lagi, saya aajak kawan2 untuk tgok sekali...

tak tahulah, saya rase tergerak untuk berfikir bila menonton filem beliau.. Tak pernah jemu... tak pernah bosan... Orang cakap filem dia lembab tapi bagi saya filem beliau sedang membincangkan perihal kemanusiaan.... yap. saya kagumi itu... kerana sebab dialah saya terbuka untuk membaca isu 'pluralisme '.. dan untuk waktu ini, saya tidak mempunyai ilmu yang cukup untuk itu...


karya ini akan menjadi bukan setakat naskhah filem... tapi suatu teks pembelajaran

.. Semoga roh dicucuri rahmat amin buat yasmin.. takziah buat keluarga ..

ps: penulis ingin sekali bernyawa dalam karya beliau...
hu3

6 mau bicara juga..:

nftwaft said...

when i first heard the news of she got stroke, i automatically remembered you...

may GOD bless her...

jari je mari said...

thanks btw..
i have to drop one of my dream...
but it is ok...
there are still too many dream to achieve...

nftwaft said...

"...drop one of my dream..."

???

betul perlukah begitu?

smiles!

jari je mari said...

yap...
i mean one of my dreams..
ni susah kalo mengomputihkan perbualn..
but it is ok...
life is class,
hour is subject ,

jari je mari said...

ada reason dia...

nftwaft said...

well..if you say so...

just do anything you please, because that's what will bring you excellent success, right?

good luck!