Apr 13, 2010

CARA STUDY YANG IDEAL



CARA STUDY YANG IDEAL

nampak tak tulisan untuk tajuk entri dah besar2...?
Pastu tulis lagi kat bawah...
Betapa prihatinnya aku kepada Exam yang akan tiba..

Ku bukak buku, baca dan paham sebelum masuk kelas... Fokus dalam kelas... Beri respons dalam kelas... Bila nak exam buka buku sekali imbas... Dan paham ... Dan dalam Exam... Boleh jawab dengan sebaik Mungkin....
Esei sepanjang mungkin... As panjang as aku boleh buat (rojak tu!!!)... Dan result .... Pergh.. Tinggi tahap gaban... Aku lah TOP-STUDENT-YG-TAK-DAPAT-DISANGKAL-LAGI...

Malang nya , ku bukan aku.... Aku gelak habis2 sebelum masuk kelas, tak dapat fokus dalam kelas( kalau dapat fokus pun 5 minit pertama je, minit-minit y7ang tinggal, otak aku ke lain... ke menu tengah hari, malam ni nak buat apa?... tugas aku sebagai orang fotostat nota untuk budak kelas?, awekku ke mana?) *wei, jgn perasan boleh tak sal awek ko... Bila nak exam baca buku sploh kali pun tak paham2... Dalam exam aku tak boleh jawab sebaik mungkin... Kalau esei aku merapu sepanjnag mungkin... As panjang as aku boleh merapu(rojak tu!!)... dan result... Aduh!.. Aku lah paling BOTTOM-STUDENT-YANG -TAK-DAPAT-DISANGKAL-LAGI...

.......

Berbalik pada tajuk entri aku ni, aku sedang mencari cara yang paling efektif buat aku... Sebab, pada pemerhatian aku... Lain orang, lain caranya... Kau pergilah kelas motivasi yang manapun... Kalau dia state, study group merupakan cara yang terbaik... Ko bangkanglah ...( tapi pastikan dalam hati ko... tak nak bagi malukan institusi ko kat penceramah tu...)...Sebab lain orang lain caranya, kalau study group , kadang2 ada yang ambik mudah... Yang semangat tu baca sebanyak mungkin sebab lepas ni nak explain kat kawan2... Nak jugak kawan paham... Kalau yang selenga nak harapkan nota orang je, idea orang je... Macamana? (Sila jawab tuan motivator).. Tapi bila dah ada gang sendiri.. Konfem2 lah best kan nak buat discussion... Pastu buat dosa beramai2...(gosiplah)... Yang tu yang tak sedap jugak...



Mind map... Ni lagi satu cara yang dikatakan berkesan... Tapi pada aku tak semua boleh study buat mind map yang baik... Itulah masalahnya... Tony Buzan yang hebohkan kat dunia bahawa mind map merupakan cara yang terbaik untuk study merupakan seorang yang pandai melukis dan kreatif . Bagaimana dengan manusia yang tak pandai melukis, di lukisnya lembu, jadi kangaroo.. Nanti bila dah baca balik... Mulalah bermasalah ... Terpesong lak pemahaman dia...


Dan aku sangat tak sesuai study cara sedemikian? aku lah anasir negatif dalam study group dan akulah pelajar yang tak kreatif bila lukis lembu jadi kangarooo..


........


Cara aku study?

Aku baca..... baca .... baca.... yang paham aku paham... yang tak paham ... aku baca.. aku baca... aku tanya orang... bila orang lain explain... aku tak paham... aku baca... aku baca... dari pagi sampai pagi... Masuk exam.. aku blur, kenapa aku baca lain, masuk soalan lain...? (aku monolog je lah).. Nampak tak? tak pernah nak salahkan diri sendiri...

Dan hari ni aku memberanikan diri sendiri untuk menyalahkan diri sendiri.. Bahawa cara aku study salah ... Jangan ikut cara aku... Ko nak setakat lulus boleh... Nak berjaya ko cari jalan lain... Oleh itu, aku nak mintak tips2 dari pakar2.. of course daripada orang yang baca blog ni (korang pakarkan!)... Kepada bloggers yang lain... Aku tag korang untuk tuliskan 'cara study korang yang ideal'.. Mesti ada rahsia masing2 kan... Then, sesiapa yang dah buat entri ni...Yang takde blog... Tulis je kat mana2.. pastu Inform kat aku dan bagi link anda... Aku nak baca dan cuba... kalau yang aku rasa paling ideal untuk aku...( kita serupa)... aku kasi hadiah kat korang... Aci2?

Diharap respon daripada semua yang baca(rasa macammengendalikan rancangan).. mana tahu caramu caraku jua...


cakapkecil: kalutnya , minggu depan dah study week, minggu depan2 exam...
nak result yang chantek punya...

aku merayu respons anda...~~




6 mau bicara juga..:

crazy_labelle said...

jawab past year paper...

jari je mari said...

alah.. Tu SPM... aku University...
btw.. thanks for the response..

daun kesum said...

KALU AKU,WAT NOTA AWAL2,.
SBB KALU DOP,,AKU AKN JADI GLABAH PLUS KALUT..
KALU KALUT,AKU XLEH JAWAB LASUM..

SO,,AWAL2 TU,,TNGOK PON JADI..
KALU RAJIN, WAT NOTA..
KALU MALAS,.,KELIH2 GTU J LA..

BACA DOA..BERKAT..ILMU CEPAT MASUK..

jari je mari said...

bereh cik ti... oh cik ti... oh cikti...

nanti kau try k...

aku meme malas buat nota...

tangan said...

kmkn?
wuuu~~~~~

jari je mari said...

wu~~~