Aug 23, 2010

hasad engki waktu kecik

Salam~
dan Selamat Pose Semua~

Nampak tak kejahatn aku waktu kecik2... Banyak lah jugak yang aku dengki... tapi time2 nak dekat raya(tolong angguk semua) ni aku nak cerita suatu kejahatan aku dahulu kala... Takdelah jahat pun sebenarnya, baik je... Gila kau nak jahat masa kecik2...

Aku just dengi je(takpun cemburu) dengan jiran sebelah rumah aku... Masa umur dia 9 tahun dia dah ada belasan anak sedara.. Pantang nak raya je satu rumah tu bising gedabai , meriah siot... Tiga hari sblom raya dah jadik macam malam raya dah, bila malam raya macam diorang sambut raya plak malam tu... memang happening, biasa lah perumahan kalo orang sebelah kentut pun boleh dengar kat ruamh kita... Ni kalau bising dengan budak2 skolah rendah... Memang meriah lah bai...

Malam raya, mercun banyak plak yang dowang main, pelita plak pasang keliling rumah.. Plus umah dia agak redup, kalao pasang pelita, memang cantik dipandanglah.. Naik seri orang2 tua kata...lepas tu main plak bunga api... dah jadik macam video klip.. Sebelum tidur downag dah bising nak bual2 agenda mereka pada pagi esok.. Sampailah ada suara menjerit... "Siapa tak tidur kena tinggal esok..." Barulah diorang tidur..

Pagi rayanya, rumah jiran aku memang bising, kalah funfair... Dalam bilik air nyanyi lagu raya,mandi ramai kot... Plus, kat belakang ruamh dia ada perigi.. adalah yang mandi kat situ...Sambil nyanyi2.... Huh, memang meriah... kebisingan+kemeriahan mereka tu sampailah raya esok...Pastu, rumah dia plak ramai yang datang... Tak putus2 saudara mara datang... huh, meriahnya suasana itu...

ya, aku admit, aku dengki dengan suasana itu...


Sebab masa tu, umur aku tua dua tahun dari dia... takde anak sedara.. Adik pun baru nak keluar tyme tu... Rumah aku nak bising macam tu nak bisisng ngan siapa... nagn abang aku? Huh, dia rela menghilang di malam raya... Kakak2 aku semua dah besar... Takkan nak ajak dowang mandi sesama sambil nyanyi lagu raya... Pastu mercun lak, keluarga aku tak mampu menyumbang dwet untuk mercun, adapun dwet yang aku kumpul tyme skolah, bolehlah beli mercun colok ngan mercun ketupat lima bijijk... Tu pun dah kira bagus lah bagi aku tyme tu, aku nak main bunga api ngan dowang? konpem2 tak kasi plus aku kan pemalu.. ececece..Jadik aku lah pemerhati profesional di malam raya.. Tengok saja diorang tgah main, dengara saja diorang duk buat bising... "Takpelah, nanti dapat dwet raya esok, aku pergilah beli sepaket dua" desus aku.....


..... bersambung

2 mau bicara juga..:

diraja22 said...

semua cemburu mcm 2 bro..

jari je mari said...

ea.. sgt setuju...